Hoppa till innehåll
  • Sök ledigt
    • Lediga lägenheter
      • Så här fungerar det
      • Grundkrav
      • Spärregler
    • Lediga studentlägenheter
      • Lediga förråd
        • Ledig parkering
          • P-huset Drottningen
          • Lediga affärslokaler
            • Uthyrningsformer
              • Köpoäng
              • Direktlägenheter
              • Max 25
              • Tillfälligt hyreskontrakt
              • Reserverade lägenheter
              • Exploateringsobjekt
            • Uthyrningspolicy
            • Boendeformer
              • BoBas
              • BoMer
              • Seniorboende
              • Självförvaltning
              • Studentboende
              • SällBo
              • Trygghetsboende
              • Bostadskooperativet Fortuna
            • Bytesmarknaden
              • In English – How to apply
            • Hyra och bo
              • Flytta in
              • Flytta ut
                • Uppsägning
                • Besiktning
                • Städning
                • Visa din lägenhet
              • Bo hos oss
                • Bostadsanpassning
                • Evenemang och aktiviteter
                • Fixa felet själv
                • Egen förbrukning (IMD)
                • Källsortering
                • Laddning – elbil & laddhybrid
                • Trygghet och trivsel
                  • Brandsäkerhet
                  • Hemförsäkring
                  • Lås och nycklar
                  • Porttelefon
                  • Trygghetsjour
                  • Trygghetscertifiering
                  • Våga bry dig
                • Rabatter och erbjudanden
                • Snöröjning
                • Trädgårdsåret – info och tips
                  • Tv, bredband och telefoni
                  • Vanliga frågor om balkonger
                  • Vanliga frågor om uteplatser
                  • Värme och ventilation
                  • Övernattningsrum
                • Studentboende
                • Hyran
                  • Betalning av hyran
                  • Hyressättning
                • Kontrakt och byten
                  • Andrahandsuthyrning
                  • Flytta ihop eller isär
                  • Lägenhetsbyte
                  • Överlåtelse
                • Förnya ditt hem
                  • Badrum
                  • Balkong och uteplats
                  • Extra säkerhet
                  • Kök
                  • Väggar och golv
                  • Tips till dig som fixar själv i din lägenhet
              • Stadsdelar
                • Centrum
                • Dalhem
                • Domsten
                • Drottninghög
                • Elineberg
                • Fredriksdal
                • Gustavslund
                • Husensjö
                • Högaborg
                • Högasten
                • Kattarp
                • Laröd
                • Lussebäcken
                • Mariastaden
                • Miatorp
                • Mörarp
                • Norr
                • Närlunda
                • Olympia
                • Planteringen
                • Påarp
                • Pålsjö Östra
                • Raus
                • Ringstorp
                • Rydebäck
                • Råå
                • Slottshöjden
                • Stattena
                • Söder
                • Tågaborg
                • Wilson Park
                • Ödåkra
              • Byggprojekt
                • Projekt Återbruk
                • Stadskvarteret på Drottninghög
                • Drottningen
                • Ombyggnad på Elineberg
                  • Ombyggnad Elineberg – Rättigheter och skyldigheter
                  • Ombyggnad Elineberg – Hur går det till?
                  • Ombyggnad Elineberg – Hemförsäkring
                  • Ombyggnad Elineberg – Du väljer
                  • Ombyggnad Elineberg – Bo kvar i lägenheten
                  • Ombyggnad Elineberg – Hur påverkas hyran?
                  • Ombyggnad Elineberg – Allt om ombyggnaden
                • Stadsdelsutveckling på Drottninghög
                  • Drottninghög Tillsammans – ett dialogprojekt
                  • Vem bygger på Drottninghög?
                  • Drottninghög Centrum
                  • Rökulla
                  • Blåkulla
                  • Grönkulla
                • Stadsdelsutveckling på Närlunda
                • Högasten
                • Närlunda – brf Tegelbruket
                • Ombyggnad på Slottshöjden
                • Ombyggnad på Fredriksdal
                  • Ombyggnad på Fredriksdal – Hur påverkas hyran?
                  • Ombyggnad på Fredriksdal – Hemförsäkring
                  • Ombyggnad på Fredriksdal – Du väljer
                  • Ombyggnad på Fredriksdal – Bo kvar i lägenheten
                  • Ombyggnad på Fredriksdal – Allt om ombyggnaden
                  • Ombyggnad på Fredriksdal – Rättigheter och skyldigheter
                  • Ombyggnad på Fredriksdal – Hur går det till?
              • Om oss
                • Vårt uppdrag
                • Styrelse
                • Ledningsgrupp
                • Press och media
                  • Nyhetsrum
                • Nyheter
                • Årsredovisning och hållbarhetsrapport
                  • Fastighetsvärden
                • Attraktiva stadsdelar
                • Hållbarhet och miljö
                  • Eurhonet
                  • Hyresgästenkät 2018
                • Flyttstudie
                • Eget driv
                • Våra mötesplatser
                  • Drottninghögsbadet
                  • Konst på Drottninghög
                  • Kulturpunkten Dalhem
                  • Planteringar utan gränser
                  • PlantEra PlantÄra
                  • Slingan
                • Jobba hos oss
                  • Utvecklas hos oss
                  • Tips inför ansökan
                  • Studerande
                • Sponsring
                  • Ansökan om sponsring
                • Upphandlingar
                  • Heta arbeten
                  • Arbetsmiljöplan
                • Tillgänglighetsredogörelse
                • Dataskyddspolicy
                • Kamerabevakning
              • Kontakta oss
                • Göra felanmälan
              Logga in
              Logga in
              Hem / Hyra och bo / Bo hos oss / Tv, bredband och telefoni
              • Flytta in
              • Flytta ut
                • Uppsägning
                • Besiktning
                • Städning
                • Visa din lägenhet
              • Bo hos oss
                • Bostadsanpassning
                • Evenemang och aktiviteter
                • Fixa felet själv
                • Egen förbrukning (IMD)
                • Källsortering
                • Laddning – elbil & laddhybrid
                • Trygghet och trivsel
                  • Brandsäkerhet
                  • Hemförsäkring
                  • Lås och nycklar
                  • Porttelefon
                  • Trygghetsjour
                  • Trygghetscertifiering
                  • Våga bry dig
                • Rabatter och erbjudanden
                • Snöröjning
                • Trädgårdsåret – info och tips
                  • Tv, bredband och telefoni
                  • Vanliga frågor om balkonger
                  • Vanliga frågor om uteplatser
                  • Värme och ventilation
                  • Övernattningsrum
                • Studentboende
                • Hyran
                  • Betalning av hyran
                  • Hyressättning
                • Kontrakt och byten
                  • Andrahandsuthyrning
                  • Flytta ihop eller isär
                  • Lägenhetsbyte
                  • Överlåtelse
                • Förnya ditt hem
                  • Badrum
                  • Balkong och uteplats
                  • Extra säkerhet
                  • Kök
                  • Väggar och golv
                  • Tips till dig som fixar själv i din lägenhet

                TV, bredband och telefoni

                Öresundskrafts stadsnät finns indraget i samtliga av våra lägenheter. Du behöver ingen dator för att använda Stadsnätet för tv-tittande och det är öppet och konkurrensneutralt, det innebär att du i en och samma anslutning kan välja mellan flera olika tjänster och leverantörer. Aktuell förteckning över leverantörer av digital-tv via Stadsnätet finns på Öresundskrafts informationssida.

                Com Hem

                De flesta av våra fastigheter* är anslutna till Com Hem:s kabel-tv-nät. I din månadshyra ingår de tv-kanaler som erbjuds i Com Hem:s grundutbud. Aktuell förteckning över vilka tv-kanaler som ingår i grundutbudet hittar du på Com Hems webbplats.

                Fel på kabel-tv-nätet (dålig eller ingen bild) anmäler du direkt till Com Hem på tel 90 222.
                Vilka tv-kanaler som ingår i grundutbudet bestäms av Com Hem. Helsingborgshem kan inte påverka detta.

                Bredband

                Som hyresgäst hos Helsingborgshem har du flera alternativ att välja mellan när du vill skaffa bredbandsuppkoppling: Stadsnätet (Öresundskrafts fibernät), Com Hem (via kabel-tv-nätet) och ADSL (via telenätet)

                Vid fel på ditt bredband så ska du alltid felanmäla direkt till din bredbandsleverantör, oavsett om du har ditt bredband via stadsnätet, ADSL eller kabelnätet. Läs mer under Vanliga frågor om tv, bredband och telefoni (frågan ”Vart vänder jag mig när det inte fungerar”) längre ner på sidan. Telefonnummer till din leverantör hittar du på din senaste bredbandsfaktura.

                Telefoni

                I din lägenhet kan du använda dig av fast telefoni eller ip-telefoni (via bredband). Med fast telefoni menar vi det traditionella telenätet där man kopplar in sin telefon i ett telefonjack i sin bostad. Abonnemang för fast telefoni tecknar du med valfritt telefonbolag. Som boende hos Helsingborgshem kan du skaffa IP-telefoni både via stadsnätet och Com Hem.

                Parabolantenn

                Vill du montera upp en parabol behöver du ett skriftligt godkännande från oss innan montering sker. Kontakta din fastighetsvärd eller kundansvarig för att förhöra dig om ett tillstånd kan beviljas för att inte riskera skadestånd i efterhand.

                VANLIGA FRÅGOR OM TV, BREDBAND OCH TELEFONI

                Tv

                Vilka tv-kanaler ingår i min hyra?
                Aktuell förteckning över vilka kanaler som ingår i grundutbudet från Com Hem hittar du på deras hemsida. Bor du i Domsten, Kattarp eller Mörarp levereras ditt kanalutbud av Rinex, via eget centralantennät.
                Jag har dålig bild på min tv! Vart vänder jag mig?
                Fel på kabel-tv-nätet (dålig eller ingen bild) anmäler du direkt till Com Hem på tel 90 222. Bor du i Domsten, Kattarp eller Mörarp är du inte ansluten till kabel-tv-nätet utan till ett centralantennät och gör därför felanmälan till Helsingborgshem.

                Parabolantenner

                Får jag sätta upp en egen parabolantenn?
                Vill du montera upp en egen parabolantenn behöver du ett skriftligt godkännande från oss innan montering sker. Kontakta din fastighetsvärd eller kundansvarig för att förhöra dig om ett tillstånd kan beviljas.

                Tänk på att det finns många mycket bra alternativ till parabolantenn. Du kan skaffa en utökad tv-lösning via internet,  kabel-tv och Stadsnätet. Alla med ett stort utbud av tv-kanaler som du kan abonnera på i olika former av kanalpaket.

                Bredband via fiber

                Är alla Helsingborgshems bostäder anslutna till Stadsnätet?
                Ja.
                Vad kostar det att använda Stadsnätet?
                Du betalar en aktiveringsavgift till Öresundskraft och därefter endast den månadsvisa abonnemangs-
                avgift den tjänsteleverantör du valt tar ut. När du anmält dig till en tjänsteleverantör meddelar denne i sin tur detta till Öresundskraft, som efter en tid kommer att skicka en separat faktura på aktiverings-
                avgiften till dig.

                För att göra det enklare för dig som användare att byta tjänsteleverantör och jämföra priser har tjänsteleverantörerna slopat sina startavgifter. Istället tar Öresundskraft ut den avgiften första gången man kopplas in i Stadsnätet. När du väl är inkopplad tillkommer inga nya start- eller inkopplingsavgifter när/om du byter tjänsteleverantör. På så sätt blir det alltid billigare och enklare för dig.

                Vilka tjänsteleverantörer kan jag välja mellan i Stadsnätet?
                Aktuell förteckning över tjänsteleverantörer hittar du på Öresundskrafts informationssida gemigfiber.nu.
                Vilken uppkopplingshastighet kan jag få?
                För att kontrollera vilken hastighet du kan få levererat i den fastighet du bor i går du in på Öresundskrafts informationssida gemigfiber.nu och klickar på fliken ”Anslut dig”.

                Fyll i din adress i sökfältet och leta därefter upp din adress i sökresultatet. Klicka sedan på knappen ”Ansluten” längst till höger. I fönstret som då öppnas ser du vilken maxhastighet du kan få på din uppkoppling. Exempel: ”Maximum possible speed: 100 Mbit/s”

                Vart vänder jag mig när det inte fungerar?
                Skulle du drabbas av avbrott i någon av de tjänster du abonnerar på ska du vända dig direkt till den tjänsteleverantör du har för den berörda tjänsten och göra en felanmälan. Om tjänsteleverantören misstänker att avbrottet orsakas av fel i ditt uttag eller någonstans i fastighetsnätet anmäler de det vidare till Öresundskraft.

                Du som kund behöver alltså aldrig kontakta någon annan än din tjänsteleverantör i ärenden som gäller de abonnemang du har i Stadsnätet.

                Telefoni

                Det finns inget telefonjack i min lägenhet! Varför?
                Det traditionella kopparnätet för telefoni finns i alla Helsingborgshems hus som är byggda före 2007/2008. I början av 2000-talet påbörjade Telia, som äger kopparnätet, ett teknikskifte som innebär att man inte längre bygger ut det gamla kopparnätet per automatik utan istället utvecklar och erbjuder moderna telefonilösningar via mobilnätet. I Helsingborgshems hus byggda efter 2008 finns därför inga kopparnät.
                Jag vill ha IP-telefoni. Måste jag köpa en speciell telefon för det?
                Till IP-telefoni kan du använda din gamla telefon, en modernare bredbandstelefon eller en programtelefon.
                • Vill du använda din gamla telefon får du en liten box (ATA-box) hemskickad per post från den leverantör du valt. Boxen kopplas in i Stadsnätsuttaget och telefonen ansluts i boxen.
                • Till en modern bredbandstelefon behövs ingen ATA-box. Telefonen ansluts direkt i Stadsnätsuttaget.
                • Till programtelefon krävs en dator då telefonin sköts helt med hjälp av en programvara som installeras på datorns hårddisk (till exempel Skype). Datorn måste vara utrustad med mikrofon och högtalare, eller ett ”headset” – hörlurar med mikrofon.

                Besöksadress
                Regementsvägen 2B
                254 57 Helsingborg
                info@helsingborgshem.se
                Postadress
                Box 3055
                250 03 Helsingborg

                Om webbplatsen

                Kontakta oss
                Kundcenter:
                042-20 80 00
                kundcenter@helsingborgshem.se
                Trygghetsjour:
                042-20 82 00

                Kontakta oss

                Följ oss i sociala medier!



                Prenumerera på vårt nyhetsbrev
                Registrera dig

                Om Helsingborgshem
                Helsingborgshem är ett allmännyttigt bostadsbolag som ägs av Helsingborgs stad. Med cirka 12 000 hyreslägenheter i 31 områden är vi den största aktören på bostadsmarknaden i Helsingborg. Ungefär var femte helsingborgare bor hos oss.

                © 2021 Helsingborgshem Till toppen ↑