Hoppa till innehåll

Corona/covid19

Vi på Helsingborgshem bevakar händelseutvecklingen tillsammans med Helsingborgs stad och berörda myndigheter i Sverige. På Helsingborgs stads hemsida kan du läsa mer om hur vi gemensamt hanterar situationen och de rekommendationer som råder i dagsläget.

Vi följer Folkhälsomyndighetens allmänna rekommendationer om coronaviruset. Nedan hittar du information om vad du som hyresgäst och vi som personal kan tänka på för att undvika smitta.

Aktuell information om coronaviruset/covid-19:

Hantering av felanmälan 

Det kan hända att våra väntetider är lite längre än vanligt då vi har högre belastning på grund av den pågående pandemin. 

Vi följer folkhälsomyndighetens rekommendationer gällande kundkontakter och det är viktigt att vid hembesök hålla avstånd

och att ingen i hemmet är sjuk eller krasslig. Tack för din förståelse! 

Lägenhetsvisning

För dig som ska flytta eller söker ny lägenhet hos oss kommer vi dessvärre inte att kunna visa lägenheter som ska hyras ut under den tid som de skärpta allmänna råden gäller. Vi kommer också att be dig som lägenhetsinnehavare att inte vara hemma under tiden som vi gör en besiktning. Vi beklagar detta och är tacksamma för er förståelse!

Vi ber dig som behöver komma i kontakt med oss att i första hand använda e-post eller chatten på vår hemsida. Vi tar endast emot förbokade besök i våra lokaler och du får vid besök inte ha några sjukdomssymtom såsom snuva, hosta, feber eller halsont.

Besöka Helsingborgshem

För närvarande tar vi endast emot förbokade besök i våra lokaler med anledning av covid-19 och du får vid besök inte ha några sjukdomssymtom såsom snuva, hosta, feber eller halsont. Detta gäller för alla typer av ärenden och anledningen är att minimera risken för smittspridning coronaviruset.

Vi vill gärna hjälpa alla som har behov av det, men vi vill kunna garantera säkerheten för våra besökare och medarbetare. Kom ihåg att många ärenden går utmärkt att lösa via telefon eller chatten på vår hemsida.

Välkommen att boka tid för besök till vårt kundcenter på 042-20 80 00 eller kundcenter@helsingborgshem.se

Kontakta Helsingborgshem

Vi är tacksamma om ärenden som inte är akuta kan vänta, eftersom belastningen är hög för närvarande. Vi ber dig som behöver komma i kontakt med oss att i första hand använda våra digitala kanaler:

Vid bokade kundbesök

Före hembesök kommer Helsingborgshems medarbetare i nuläget att kontakta kunden per telefon med frågan ”Med anledning av coronaviruset måste jag för din och min säkerhet ställa frågan om det finns någon i hushållet som är sjuk?”. Vid sjukdom ska kundbesöket bokas om till ett senare tillfälle.

Frågor angående din hyra?

Om du till följd av den pågående krisen har fått ekonomiska problem och har svårt att betala hyran eller oroar dig för kommande månaders hyresbetalning så kan du kontakta vår hyresavdelning via e-post: hyran@helsingborgshem.se eller ringa 042-20 80 00. Du kan också kontakta Helsingborgs stads hyresrådgivare för diskussion kring tillfälliga lösningar utifrån din situation.

Det är kommunen som ansvarar för att enskilda får den ekonomiska hjälp de behöver, till exempel genom försörjningsstöd, för att kunna betala hyran. Läs mer om försörjningsstöd.

Trygghetsjouren

I rådande tider känns det extra viktigt för oss att visa att vi finns här för dig som hyresgäst. Under kvällar, nätter och helger kan du ringa vår trygghetsjour på telefonummer 042-20 82 00. Trygghetsjouren svarar vardagar kl. 17.00-08.00 och dygnet runt under helger och röda dagar. Läs mer om Trygghetsjouren.

Bra att tänka på!