Förnya ditt hem
Underhåll och kundval – så funkar det
Om du vill förändra och förnya i din bostad så kontaktar du vårt kundcenter. Vi ger råd och inspiration för bästa resultat.
Beställning av underhåll i din lägenhet görs alltid via kundcenter där du får hjälp med materialval och liknande. Därefter beställs själva arbetet till våra respektive entreprenörer.
Underhåll såsom målning, tapetsering, byte av plastmatta, slipning av parkettgolv, ingår i merparten av våra lägenheter enligt en bestämd tidplan:
- 12 år för målning och tapetsering
- 20 år för golvarbeten
Som hyresgäst bestämmer du i de flesta fall själv när du vill få underhållet utfört. Väljer du att få underhållet utfört i förtid får du betala en tidigareläggningskostnad. Väljer du däremot att avvakta med att beställa underhållet får du i de flesta fall en hyresrabatt.
Innan arbetet kommer igång
- Företaget som ska utföra arbetet i din lägenhet kommer att kontakta dig för tidsbokning.
- Vid nyinflyttning ska arbetet i lägenheten påbörjas inom ca 1 månad från det datum då ditt kontrakt börjar gälla. Beställer du HLU vid en annan tidpunkt, som inte är i samband med att du flyttar in i lägenheten, ska arbetet påbörjas inom 3 månader.
- Du som hyresgäst ansvarar för att det finns ström i lägenheten.
- Om du inte är hemma på överenskommen tid eller inte har flyttat undan möbler/föremål så att renoveringen kan påbörjas kan du bli debiterad en kostnad på 1500 kr.
När du väl genomfört din beställning kan du läsa mer om vad du ska tänka på innan arbetet startar i din lägenhet.
Standardval
I vårt utbud av tapeter, väggfärger, köksluckor och plastmattor har vi så kallade standardval som är kostnadsfria under förutsättning att det är tid för underhåll i din lägenhet.
Plusval
Plusval är produkter som inte ingår i standardutbudet. När du väljer ett plusval betalar du bara mellanskillnaden mellan priset på plusvalsprodukten och Helsingborgshems standardprodukt. Du betalar ditt Plusval med en engångssumma och det påverkar alltså inte din hyra. När livslängden för ditt plusval gått ut ersätts produkten med Helsingborgshems standard, om du inte vill göra ett nytt plusval.
Tillval
Ett tillval innebär att du lägger till något som inte fanns i lägenheten tidigare. Exempel på tillvalsprodukter är säkerhetsdörr, tvättmaskin eller diskmaskin.
Eftersom åtgärden räknas som en höjning av lägenhetens standard och reparations- och underhållsansvaret blir Helsingborgshems ansvar kommer det att påverka hyran. Tillvalsprodukten tillhör lägenheten och ska lämnas kvar i lägenheten om du flyttar.
Kostnaderna för tillvalsprodukterna är förhandlade med hyresgästföreningen och innebär samma hyrestillägg för samma tillval oavsett var du bor. Du som hyresgäst ansvarar för att produkterna vårdas och sköts enligt tillverkarens anvisningar och Helsingborgshem utför som vanligt nödvändiga reparationer av produkterna.
Det är viktigt att veta att alla tillval inte är möjliga överallt. Kontakta vårt kundcenter för besked vad som gäller för din lägenhet.