- Flytta in
- Flytta ut
- Bo hos oss
- Bostadsanpassning
- Evenemang och aktiviteter
- Fixa felet själv
- Egen förbrukning (IMD)
- Källsortering
- Laddning – elbil & laddhybrid
- Trygghet och trivsel
- Rabatter och erbjudanden
- Snöröjning
- Trädgårdsåret – info och tips
- Tv, bredband och telefoni
- Vanliga frågor om balkonger
- Vanliga frågor om uteplatser
- Värme och ventilation
- Övernattningsrum
- Studentboende
- Hyran
- Kontrakt och byten
- Förnya ditt hem
Förnya ditt hem
Endast förbokade besök i våra lokaler tillsvidare
Vi tar endast emot förbokade besök i våra lokaler med anledning av covid-19 och du får vid besök inte ha några sjukdomssymtom såsom snuva, hosta, feber eller halsont. Boka tid på telefon 042-20 80 00 eller kundcenter@helsingborgshem.se. Tack för visad hänsyn!
Läs mer om hur Helsingborgshem hanterar coronakrisen

Underhåll och kundval – så funkar det
Är du intresserad av att förändra eller förnya din lägenhet? Kontakta vårt kundcenter för hjälp, tips och inspiration.
Beställning av underhåll i din lägenhet görs alltid via kundcenter där du får hjälp med materialval och liknande. Därefter beställs själva arbetet till våra respektive entreprenörer.
Underhåll såsom tapetsering, målning, byte av plastmatta, slipning av parkettgolv, byte av kyl, frys och spis ingår i merparten av våra lägenheter enligt en bestämd tidplan:
- 12 år för målning och tapetsering
- 20 år för golvarbeten
- 18 år för vitvaror (kyl/frys/spis).
Som hyresgäst bestämmer du i de flesta fall själv när du vill få underhållet utfört. Väljer du att få underhållet utfört i förtid får du betala en tidigareläggningskostnad. Väljer du däremot att avvakta med att beställa underhållet får du i de flesta fall en hyresrabatt.
Kundcenter
Regementsvägen 2B
Öppettider:
Telefontid
Måndag-fredag: 08.00-17.00
Besökstid
Måndag-fredag: 10.00–17.00
Epost
kundcenter@helsingborgshem.se
Telefon
042-20 80 00
Innan arbetet kommer igång
- Företaget som ska utföra arbetet i din lägenhet kommer att kontakta dig för tidsbokning.
- Vid nyinflyttning ska arbetet i lägenheten påbörjas inom ca 1 månad från det datum då ditt kontrakt börjar gälla. Beställer du HLU vid en annan tidpunkt, som inte är i samband med att du flyttar in i lägenheten, ska arbetet påbörjas inom 3 månader.
- Du som hyresgäst ansvarar för att det finns ström i lägenheten.
- Om du inte är hemma på överenskommen tid eller inte har flyttat undan möbler/föremål så att renoveringen kan påbörjas kan du bli debiterad en kostnad på 1500 kr.
När du väl genomfört din beställning kan du läsa mer om vad du ska tänka på innan arbetet startar i din lägenhet.
Standardval
I vårt utbud av köksluckor, tapeter, plastmattor och väggfärger har vi så kallade standardval som är kostnadsfria under förutsättning att det är tid för underhåll i din lägenhet.
Plusval
Plusval är produkter som inte ingår i standardutbudet. När du väljer ett plusval betalar du bara mellanskillnaden mellan priset på plusvalsprodukten och Helsingborgshems standardprodukt. Du betalar ditt Plusval med en engångssumma och det påverkar alltså inte din hyra. När livslängden för ditt plusval gått ut ersätts produkten med Helsingborgshems standard, om du inte vill göra ett nytt plusval.
Idag består vårt urval av plusvalsprodukter av plastmattor, tapeter, väggfärger och köksluckor.
Tillval
Ett tillval innebär att du lägger till något som inte fanns i lägenheten tidigare. Exempel på tillvalsprodukter är säkerhetsdörr, tvättmaskin eller parkettgolv.
Eftersom åtgärden räknas som en höjning av lägenhetens standard och reparations- och underhållsansvaret blir Helsingborgshems ansvar kommer det att påverka hyran. Tillvalsprodukten tillhör lägenheten och ska stanna i lägenheten om du flyttar.
Kostnaderna för tillvalsprodukterna är förhandlade med hyresgästföreningen och innebär samma hyrestillägg för samma tillval oavsett var du bor. Du som hyresgäst ansvarar för att produkterna vårdas och sköts enligt tillverkarens anvisningar och Helsingborgshem utför som vanligt nödvändiga reparationer av produkterna.
Det är viktigt att veta att alla tillval inte är möjliga överallt. Kontakta vårt kundcenter för besked vad som gäller för din lägenhet.