Fixa felet själv
När du hyr en lägenhet av oss ser vi till att hjälpa dig med många av de felanmälningar som kommer in. Däremot finns det mycket som du själv förväntas åtgärda. I broschyren Lättfixat finns tydliga beskrivningar på hur du själv åtgärdar de mest vanliga felen som kan uppstå i din lägenhet. Gör en felanmälan eller en akut felanmälan om det uppstår fel som du inte själv ska åtgärda.
Belysning
När en lampa går sönder i din lägenhet ansvarar du själv för att byta ut den. Det gäller till exempel lysrör eller glödlampa som finns i kök och badrum. Vid byte av lampor i ugn, kyl, frys och spisfläkt så ska du göra en felanmälan.
Trasiga lampor eller lysrör lämnar du i en särskild behållare i ditt återvinningsrum.
Lysrör räknas som en förbrukningsvara som du själv bekostar när det går sönder. Det finns olika typer av lysrör och de delas in i antal watt som styrkan är på, 15-18W är vanligast till bänkbelysningar och badrumsbelysning.
Om det sitter två lysrör i armaturen – och ett har gått sönder – byt båda samtidigt! Oftast går det andra sönder strax efter. Tänk också på att bryta strömmen till armaturen innan du byter lysrör!
Så här gör du:
1. Lossa först höljet av glas eller plast som sitter på själva lampan.
2. Ta sedan tag i lysröret med båda händer och vrid ett kvarts varv tills du känner att det har lossnat. Då kan du plocka ut det, antingen rakt ner eller rakt bakåt beroende på hur lampan ser ut. Ofta får man ta i rätt ordentligt. Men hantera lampan försiktigt! Det är väldigt tunt glas i lysrör. Sätt sedan i det nya lysröret och vrid fast det.
Byt också glimtändaren/säkerhetständaren. Den har ofta samma livslängd som lysröret. Det är den lilla cylinderformade propp som sitter i kanten av själva lampan och som tänder lysröret. Det finns olika sorters glimtändare och det är olika glimtändare till olika lysrör. Det bästa är att se efter på märkningen på glimtändaren eller förpackningen, där det står vilka lysrör de är anpassade till.
Tips! Ta med dig glimtändaren och lysröret till butiken eller ta ett foto för att vara säker på att du får rätt modell.
Avlopp
Vid stopp i köksvasken är det mest effektivt att använda en vaskrensare. En vaskrensare är en sugklocka av gummi med skaft av trä.
Stopp i golvbrunnen beror oftast på hårtussar och/eller avlagringar. Rensa golvbrunnen från hår och smuts. Ta för vana att göra detta regelbundet så minskar du risken för stopp.
Så här gör du:
1. Lyft ut insatsen. Det finns olika varianter på denna beroende på vilken typ av golvbrunn du har.
2. Dela på insatsen för att kunna rengöra den.
3. Använd en diskborste och gör rent de båda delarna.
4. Använd en diskborste och gör rent i och runt golvbrunnen.
Allt för stor mängd toalettpapper är den vanligaste orsaken till stopp. Försök att få loss stoppet med en vaskrensare eller toaborste eller fyll en hink med vatten och häll i toalettstolen. Upprepa detta två gånger. Oftast räcker det för att få loss pappret som sitter fast. Om du har ett doft-/rengöringsblock hängande på kanten – se efter så att det inte är det som ramlat ner i kröken på wc-stolen och är orsaken till stoppet.
Vitvaror
Längst in i kylskåpet sitter en avrinningsränna där vatten samlas och ska rinna ner. När avrinningshålet är täppt av matrester eller annat har vattnet ingenstans att ta vägen och rinner därför ner på hyllorna. Få bort stoppet med hjälp av en tråd, till exempel en mjuk kabel eller piprensare som du för in i avrinningshålet ett par centimeter. Prova även att hälla cirka två matskedar varmt vatten i hålet och se om det rinner ut som det ska. Håll rent runt avrinningshålet med jämna mellanrum för att undvika stopp.
Plast i kyl och frys
Plasten i fryslåda, köldfack och grönskaslådor går lätt sönder om man använder dem på felaktigt sätt. För att undvika att bli ersättningsskyldig, tänk på följande:
- Använd handtaget som ofta finns i lådornas underkant. Dra inte
ut lådan genom att ta tag i ovankanten, då denna lätts bryts. - Belasta inte kylskåpsdörren med för tung last.
Din induktionshäll har en rad olika ljud den gör under användning. Om kokplattan är på låg effekt kan det höras ett knäppande ljud, medan vid hög effekt kan det höras ett brummande ljud. Använder du flera kokplattor samtidigt kan det förekomma ett högfrekvent ljud.
Induktionsspisens värmezoner har också en nedkylningsfläkt som förhindrar elektroniken från att bli överhettad. Du kommer därför också uppleva ett tickande, summande ljud från ventilatorn som kan fortsätta låta, också efter att du stängt av spisen. Alla dessa ljud är alltså helt normala.
Rengöring av induktionshäll
Rengör alltid hällen efter varje användning. Använd flytande skurkräm avsedd för spishäll och torka rent med vatten. Undvik att vatten kokar över (framför allt mat innehållande socker bränner lätt vid) och se alltid till att både spishäll och de kokkärl du ska använda är torra innan de sätts på het spishäll.
Kastruller med aluminium och räfflad botten kan ge vita märken/fläckar i glasplattan. Märkena kan vara svåra att få bort, och du tar lättast bort dem med rengöringsmedel för keramisk glashäll, så snart de uppkommit. Mer information om rengöring och underhåll finns i bruksanvisningen till din produkt samt under frågor och svar på produktens webbsida på internet.
Lukt kan ofta förekomma om man inte ventilerar trumman. Genom att låta sköljmedelsfacket vara öppet en liten bit samt luckan till trumman när du inte använder tvättmaskinen får du luftgenomströmning som motverkar lukt. Ett tips är att köra en tom maskin på 90 grader emellanåt, gärna med lite ättika för att lösa upp smuts som sitter bakom trumman.
Tänk på att tömma kondensvattenbehållaren efter varje torkning samt rengör filter och värmeväxlaren. Värmeväxlaren är en kassett, oftast i metall eller plast, som du kan dra ut och spola igenom med duschslangen. Denna hittar du i luckan längst ner på framsidan av maskinen.
Ventilation
Det är viktigt att hålla ventilerna rena och att inte stänga eller sätta för friskluftsintagen. Hindras luften att komma in genom ventilerna tränger den istället in på andra ställen så som i brevlådeinkast, i otätheter mellan fönster, karm eller via avlopp. Ofta upplevs draget obehagligt och det är inte ovanligt att tobaksrök från grannar, lukt från trapphus och unken lukt från vattenlås och avlopp tränger in i lägenheten.
För att få ett fräscht inomhusklimat är det lika viktigt att få in ny luft som att få ut gammal. Det mest effektiva är att vädra korta stunder, gärna med tvärdrag. Låt inte fönstren stå på glänt hela dagen, det kan störa termostaten som styr värmetillförseln i dina element.
Temperaturen i din lägenhet ska vara cirka 21 grader mitt i rummet, ungefär 1 meter över golvet. Kontrollmät din rumstemperatur innan du gör en eventuell felanmälan. Har du ingen termometer? Kontakta kundcenter så skickar vi en till dig.
I ditt kök har du antingen en köksfläkt eller en spiskåpa. Är det dåligt utsug kan du prova att plocka bort filtret och lägg det i blöt med lite diskmedel så löses fettet upp som samlats i filtret. Diska av med en diskborste.
Tips! Har du en spiskåpa så öppna ett fönster i ett angränsande rum när du använder den. Luftflödet i lägenheten förstärks då, vilket leder till ett bättre utsug. Öppna inte fönstret i köket. Det gör att matoset istället sprids längre in i lägenheten.
En bra balans mellan tilluften och frånluften är en förutsättning för ett bra inomhusklimat. Tilluften tillförs i vardagsrum och i sovrum via ventiler placerade vid fönster, i taket eller på väggen. Frånluften sugs oftast ut genom ventiler i kök och badrum. Oavsett vilken typ av ventilation som finns i ditt hus är det viktigt att hålla ventilerna rena och att inte stänga eller sätta för friskluftsintagen.
Hindras luften att komma in genom ventilerna tränger den istället in på andra ställen så som i brevlådeinkast, i otätheter mellan fönster och karm eller via avlopp. Luft som tar sig in på det här sättet kan upplevas som obehagligt drag. Det är inte heller ovanligt att tobaksrök från grannar, lukt från trapphus och unken lukt från vattenlås och avlopp tränger in i lägenheten.
För att få ett fräscht inomhusklimat är det lika viktigt att få in ny luft som att få ut gammal. Det mest effektiva sättet att vädra är att göra det kort och effektivt, gärna med tvärdrag. Låt inte fönstren stå på glänt hela dagen, det kan störa termostaten som styr värmetillförseln i dina element.
När du ska rengöra en ventil är det mycket viktigt att inte ändra inställningen, det vill säga hur mycket ventilen ska vara öppen. Skruva aldrig av ”tallriken” helt och hållet. Rengör ventilen genom att dammsuga runt om och torka av med trasa.
Säkringar
1. Skruva ut propphuven med den trasiga säkringen ur gruppcentralen.
2. Ta ur den trasiga säkringen ur propphuven och sätt dit en ny säkring av samma sort och färgmärkning. Om den färgade ”ploppen” ramlat av från den trasiga säkringen – skaka ut den ur propphuven.
3. Sätt i en ny säkring i propphuven och skruva i den i gruppcentralen ordentligt.
Obs! Säkringar ska alltid sitta i propphuvar. Det kan innebära livsfara att försöka trycka in en säkring i gruppcentralen utan propphuv!
Om jordfelsbrytaren slår av kan det bero på några orsaker:
- Tillfällig störning/tillfälligt fel
- Trasig säkring eller säkringsgrupp
- Trasig apparat
Så här gör du en felsökning och lokaliserar vad problemet kan vara:
Slå av automatsäkringarna eller ta ut porslinsäkringarna och slå på jordfelsbrytaren. Återställ därefter en säkring i taget tills jordfelsbrytaren löser ut igen. Felet är nu lokaliserat till den säkring som sist återställdes.
Nästa steg är att dra ur alla kontakter till dina apparater inklusive lampor som hör till säkringsgruppen. Slå på jordfelsbrytaren och anslut en apparat i taget tills att jordfelsbrytaren löser ut på nytt. Det är den sist anslutna apparaten som sannolikt är felaktig.
Brandvarnare
Om brandvarnaren börjar larma ofta utan anledning, exempelvis när du vädrar, beror det sannolikt på att brandvarnaren är smutsig och bör dammas av.
Montera aldrig ner eller ta ur batteriet ur brandvarnaren utan att sätta i ett nytt när den varnar för att batteriet håller på att ta slut. Se till att ha ett nytt batteri hemma eller skaffa omgående ett nytt, så att du inte glömmer bort att byta batteri.
Skadedjur
Anticimex tar hand om alla ärenden som gäller ohyra och skadedjur, inomhus. Kontakta Anticimex på telefon 0752-45 10 00 om du upplever problem med ohyra eller skadedjur hjälper dem dig att åtgärda problemet. Det innebär inga kostnader för dig som hyresgäst.
Gäller det skadedjur utanför huset? Kontakta Kundcenter.