Tv, bredband och telefoni
Pingdays (tidigare Öresundskraft) Stadsnät finns indraget i samtliga av våra lägenheter. Du behöver ingen dator för att använda Stadsnätet för tv-tittande och det är öppet och konkurrensneutralt, det innebär att du i en och samma anslutning kan välja mellan flera olika tjänster och leverantörer. Aktuell förteckning över leverantörer av digital-tv via Stadsnätet finns på Pingdays webbplats.
Tele2 (tidigare Com Hem)
De flesta av våra fastigheter* är anslutna till Tele2:s kabel-tv-nät. I din månadshyra ingår de tv-kanaler som erbjuds i Tele2:s grundutbud. Aktuell förteckning över vilka tv-kanaler som ingår i grundutbudet hittar du på Tele2:s webbplats.
Fel på kabel-tv-nätet (dålig eller ingen bild) anmäler du direkt till Tele2 på tel 90 222.
Vilka tv-kanaler som ingår i grundutbudet bestäms av Tele2. Helsingborgshem kan inte påverka detta.
Bredband
Som hyresgäst hos Helsingborgshem har du flera alternativ att välja mellan när du vill skaffa bredbandsuppkoppling: Stadsnätet (Pingday), Tele2 (via kabel-tv-nätet) och ADSL (via telenätet)
Vid fel på ditt bredband så ska du alltid felanmäla direkt till din bredbandsleverantör, oavsett om du har ditt bredband via stadsnätet, ADSL eller kabelnätet. Läs mer under Vanliga frågor om tv, bredband och telefoni (frågan ”Vart vänder jag mig när det inte fungerar”) längre ner på sidan. Telefonnummer till din leverantör hittar du på din senaste bredbandsfaktura.
Telefoni
I din lägenhet kan du använda dig av fast telefoni eller ip-telefoni (via bredband). Med fast telefoni menar vi det traditionella telenätet där man kopplar in sin telefon i ett telefonjack i sin bostad. Abonnemang för fast telefoni tecknar du med valfritt telefonbolag. Som boende hos Helsingborgshem kan du skaffa IP-telefoni både via stadsnätet och Tele2.
Parabolantenn
Vill du montera upp en parabol behöver du ett skriftligt godkännande från oss innan montering sker. Kontakta vårt Kundcenter för att förhöra dig om ett tillstånd kan beviljas för att inte riskera skadestånd i efterhand.
Vanliga frågor om TV, bredband och telefoni
Tv
Aktuell förteckning över vilka kanaler som ingår i grundutbudet från Tele2 hittar du på deras webbsida.
Bor du i Domsten levereras ditt kanalutbud istället av Rinex, via eget centralantennät. Grundutbudet innehåller kanalerna; Kunskapskanalen, SVT1, SVT2, SVT Barn, SVT24 och TV4
Har du problem med kabel-tv-nätet som dålig bild eller inga kanaler anmäler du det direkt till Tele2 på telefonnummer: 90 222. Bor du i Domsten är du inte ansluten till kabel-tv-nätet utan till ett centralantennät och gör därför felanmälan till Helsingborgshem.
Parabolantenner
Vill du montera upp en egen parabolantenn behöver du ett skriftligt godkännande från oss innan montering sker. Kontakta vårt Kundcenter för att förhöra dig om ett tillstånd kan beviljas.
Tänk på att det finns många mycket bra alternativ till parabolantenn. Du kan skaffa en utökad tv-lösning via internet, kabel-tv och Stadsnätet. Alla med ett stort utbud av tv-kanaler som du kan abonnera på i olika former av kanalpaket.
Bredband via Stadsnätet
Ja.
Du betalar en aktiveringsavgift till Pingday och därefter endast den månadsvisa abonnemangs-
avgift den tjänsteleverantör du valt tar ut. När du anmält dig till en tjänsteleverantör meddelar denne i sin tur detta till Pingday, som efter en tid kommer att skicka en separat faktura på aktiveringsavgiften till dig.
För att göra det enklare för dig som användare att byta tjänsteleverantör och jämföra priser har tjänste-
leverantörerna slopat sina startavgifter. Istället tar Pingday ut den avgiften första gången man kopplas in i Stadsnätet. När du väl är inkopplad tillkommer inga nya start- eller inkopplingsavgifter när/om du byter tjänsteleverantör. På så sätt blir det alltid billigare och enklare för dig.
Aktuell förteckning över tjänsteleverantörer hittar du på Pingdays webbplats gemigfiber.nu.
För att kontrollera vilken hastighet du kan få levererat i den fastighet du bor i går du in på Pingdays webbplats gemigfiber.nu och fyller i din adress i sökfältet. Klicka sedan på knappen ”Ansluten” längst till höger. I fönstret som då öppnas ser du vilken maxhastighet du kan få på din uppkoppling.
Exempel: ”Maxhastighet på uppkopplingen: 100 Mbit/s”
Skulle du drabbas av avbrott i någon av de tjänster du abonnerar på ska du vända dig direkt till den tjänsteleverantör du har för den berörda tjänsten och göra en felanmälan. Om tjänsteleverantören misstänker att avbrottet orsakas av fel i ditt uttag eller någonstans i fastighetsnätet anmäler de det vidare till Pingday.
Du som kund behöver alltså aldrig kontakta någon annan än din tjänsteleverantör i ärenden som gäller de abonnemang du har i Stadsnätet.
Telefoni
Det traditionella kopparnätet för telefoni finns i alla Helsingborgshems hus som är byggda före 2007/2008. I början av 2000-talet påbörjade Telia, som äger kopparnätet, ett teknikskifte som innebär att man inte längre bygger ut det gamla kopparnätet per automatik utan istället utvecklar och erbjuder moderna telefonilösningar via mobilnätet. I Helsingborgshems hus byggda efter 2008 finns därför inga kopparnät.
Till IP-telefoni kan du använda din gamla telefon, en modernare bredbandstelefon eller en programtelefon.
- Vill du använda din gamla telefon får du en liten box (ATA-box) hemskickad per post från den leverantör du valt. Boxen kopplas in i Stadsnätsuttaget och telefonen ansluts i boxen.
- Till en modern bredbandstelefon behövs ingen ATA-box. Telefonen ansluts direkt i Stadsnätsuttaget.
- Till programtelefon krävs en dator då telefonin sköts helt med hjälp av en programvara som installeras på datorns hårddisk (till exempel Skype). Datorn måste vara utrustad med mikrofon och högtalare, eller ett ”headset” – hörlurar med mikrofon.