- Flytta in
- Flytta ut
- Bo hos oss
- Bostadsanpassning
- Evenemang och aktiviteter
- Fixa felet själv
- Egen förbrukning (IMD)
- Källsortering
- Laddning – elbil & laddhybrid
- Trygghet och trivsel
- Rabatter och erbjudanden
- Snöröjning
- Trädgårdsåret – info och tips
- Tv, bredband och telefoni
- Vanliga frågor om balkonger
- Vanliga frågor om uteplatser
- Värme och ventilation
- Övernattningsrum
- Studentboende
- Hyran
- Kontrakt och byten
- Förnya ditt hem
Betalning av hyran
Du kan alltid se dina hyresavier som inloggad på Mina sidor. Där hittar du till exempel aktuellt hyresbelopp, OCR-nummer och bankgironummer.
kundreskontran@helsingborgshem.se
Ring 042-20 80 00 på helgfria vardagar
kl 09.00 – 12.00 och 13.00 – 16.00.
Under 2020 slutade vi skicka ut pappersavier
Hyresavin för Maj månad, 2020, var den sista som vi skickade ut på papper. Pappersavier är inte snällt mot miljön och går inte i linje med vårt hållbarhetsarbete. Betalar du inte hyran med e-faktura eller autogiro hittar du din hyresavi på Mina sidor. Härifrån får du kopiera de uppgifter som du behöver för att kunna betala hyran. Till exempel belopp, OCR-nummer etcetera. Kontrollera på Mina sidor så att vi har en aktuell e-postadress till dig. Vi skickar e-post när vi har publicerat en ny hyresavi att betala. Välj e-faktura eller autogiro för smidigare betalning.
Enkel betalning med e-faktura eller autogiro
E-FAKTURA – Hyresavin skickas elektroniskt direkt till din internetbank. Hyresavin ser ut som vanligt, men blir enklare att betala. Alla uppgifter såsom OCR-nummer, förfallodatum och belopp är redan ifyllda på e-fakturan. Du behöver bara kontrollera uppgifterna och godkänna för betalning. Vi använder ofta hyresavin för att informera om olika saker och du hittar samma information på din e-faktura. Anmälan till e-faktura gör du hos din internetbank. Sök på Helsingborgshem AB som leverantör.
AUTOGIRO – Beloppet dras automatiskt från ditt konto natten till den sista vardagen i månaden. Skulle det saknas täckning görs ett nytt försök under natten till den första vardagen i nästkommande månad. Finns det inte pengar på kontot då måste inbetalningen ske manuellt. Du hittar dina avier på Mina sidor här på hemsidan.
Vill du betala med autogiro? Fyll i formuläret Medgivande om Autogiro (öppnas i nytt fönster). Kontrollera att du fyller i alla obligatoriska uppgifter; markerade med *. Alternativt kan du få en autogiro-blankett hemskickad om du kontaktar vårt Kundcenter på telefon 042-20 80 00 eller epost kundcenter@helsingborgshem.se.
Du får betala för pappersavi
Det är möjligt att få en pappersavi hemskickad men då mot en aviseringsavgift på 25 kr/månad. Ring eller maila oss om du vill ha pappersavi.
Sena betalningar
Återkommande sena betalningar kan leda till att ditt hyreskontrakt sägs upp. Om du inte betalar din hyra i tid får du, efter cirka fem dagar, en påminnelse. Skulle du ändå inte betala skickas ett inkassokrav. Om hyran uteblir efter inkassokravet lämnas en ansökan om betalningsföreläggande och begäran om avhysning till Kronofogdemyndigheten.
Har du bekymmer med att klara de löpande hyresbetalningarna kan du vända dig till Helsingborgs stads Hyresrådgivning. Hyresrådgivningen samverkar med fastighetsägare och socialtjänst för att försöka förebygga t ex uppkomsten av hyresskulder och kan hjälpa dig att se över dina betalningsmöjligheter. Läs mer på stadens hemsida, www.helsingborg.se.
Påminnelseavgift
Vi tar ut en påminnelseavgift om 60 kronor för hyresavier som inte betalas i tid.