Hyresgästenkät 2018
Resultat
2018 skickade vi ut en enkät med frågor om hållbarhet. Vi ville veta hur väl du som hyresgäst upplever att vi arbetar med hållbarhet och hur viktigt det är för dig. Här kan du läsa mer om vad enkäten visade.
Svaren från enkäten visar att utomhusmiljön, grönska och soprum är både viktigt och något som hyresgästerna är nöjda med.
Trygghet är enligt våra hyresgäster en av de viktigaste frågorna och där tycker hyresgästerna att vi kan göra mer. Sedan enkäten skickades ut har vi gjort flera insatser för att öka trygghet och trivsel – till exempel Trygghetsjouren och Våga bry dig. Vi fortsätter utveckla och arbeta aktivt med vårt trygghetsarbete.
Att vi väljer produkter och material som inte skadar hälsa och miljö är en annan angelägen fråga för hyresgästerna. Vissa bosociala frågor och klimatsatsningar är däremot något som hyresgäster som svarade på enkäten inte tycker är så viktiga idag, men är något som kan bidra till tryggare och bättre bostadsområden på sikt.
Vad tycker hyresgästerna om vårt hållbarhetsarbete?
Detta är viktigt för våra hyresgäster och är nöjda med hur vi arbetar med frågorna:
- Har gröna och växtrika miljöer
- Håller rent och snyggt i bostadsområdena
- Underlättar för hyresgästerna att lämna sina sopor i soprum och underlättar för hyresgästerna att källsortera sina sopor i bostaden
Enligt svaren är hyresgästerna nöjda med grönområden, att det är rent i områdena och att vi underlättar för sop- och källsortering. Det här tar vi som ett kvitto på att vi sköter om våra områden på ett bra sätt. Vi är också glada för att hyresgästerna är nöjda med soprummen. Samtidigt ser vi att avfallsmängder och sortering är en utmaning i samhället som vi måste fortsätta jobba med tillsammans med våra hyresgäster.
Detta är viktigt för våra hyresgäster, men är inte nöjda med hur vi arbetar med frågorna:
- Agerar mot hyresgäster som stör
- Väljer produkter som inte är skadliga för hälsa och miljö
- Håller en bra balans mellan läge, standard, service och hyresnivå
Hyresgäster som stör är en källa till missnöje och något vi jobbar aktivt med för att hålla nivån på ett absolut minimum. Vi kopplar in personal tidigt när vi får ett störningsärende och har ett kontinuerligt arbete för att störningar ska upphöra, till exempel genom hembesök och samtal. Om inte det ger resultat, går vi vidare med ärendet enligt de regler som finns. Hyresgästen har ett starkt besittningsskydd enligt svensk lag, vilket tyvärr innebär att arbetet mot störningar ibland kan pågå under lång tid innan den störande hyresgästen flyttar.
Det är glädjande att våra hyresgäster är angelägna om att Helsingborgshem väljer produkter som inte skadar hälsa och miljö. Idag ställer vi krav på att våra leverantörer uppfyller en lägstanivå för vilka material och produkter de väljer när de utför uppdrag åt oss. Men vi ser att vi kan göra mer. Vi har sedan hösten 2018 större fokus på kemikaliefrågor, exempelvis har vi anställt en miljösamordnare som ska säkerställa att vi jobbar systematiskt med kemiska produkter och boendemiljöärenden. Ett exempel är hur vi hanterar kemiska produkter som används vid underhåll av våra byggnader.
Tillsammans med hyresgästföreningen har Helsingborgshem och de privata fastighetsägarna tagit fram en hyressättningsmodell som är till för att få en bra balans mellan läge, standard, service och hyresnivå. Vi tar hänsyn till olika parametrar, där standarden i lägenheten och fastigheten är en del, läget i staden en annan. Vi har också löpande hyresförhandlingar med Hyresgästföreningen.
Utöver det arbetar vi på olika sätt för att erbjuda en variation av bostäder för en bra balans på bostadsmarknaden. Ett exempel är Grönkulla Gård som blev färdigt 2018, där vi byggde 67 nya hyresrätter enligt BoBas – det vill säga enklare standard till lägre hyror. Grönkulla Gård är delvis finansierat med investeringsstöd från staten vilket bidrog till att hålla kostnaderna nere. Vid ombyggnadsprojekt så fasar vi in högre hyror succesivt så att människor som bor i huset inte ska få en stor hyreshöjning från en dag till en annan.
När enkäten gjordes ansågs detta vara mindre viktigt för våra hyresgäster:
- Erbjuder hyresgästerna bilpool och erbjuder hyresgästerna laddplatser till elbilar
- Underlättar för hyresgästerna att byta och dela saker
- Möjliggör för långtidsarbetslösa hyresgäster att komma i arbete eller studier
Vissa långsiktiga hållbarhetsfrågor tycker inte de hyresgäster som svarade är särskilt viktiga men kan bidra till tryggare och bättre bostadsområden på sikt. Frågor om bilpool, laddplatser, delningsekonomi och att få människor i arbete är strategiskt och långsiktigt viktiga för Helsingborgshem, staden och vår framtid – både ur ett socialt och ett miljömässigt perspektiv. Vi vill hjälpa våra hyresgäster att göra klimatsmarta val, till exempel genom att underlätta för eldrivna fordon och bilpooler. Vi ser också att vi kan underlätta för våra hyresgäster att dela och byta saker och på så sätt minska konsumtionen som är en stor orsak till miljöpåverkan.
Som allmännyttigt bolag har vi ett ansvar som sträcker sig längre än att enbart hyra ut och förvalta fastigheter. Vi ska också ta ett aktivt samhällsansvar genom att utveckla attraktiva och hållbara stadsdelar som är inkluderande och där människor trivs. En viktig faktor är att fler kommer i arbete eller börjar studera. Helsingborgshem deltar därför i projekt Rekrytera i samverkan med arbetsförmedlingen, Helsingborgs stad med flera.
Gemensamt för frågorna som inte rankats så viktiga är att många svarat att man inte vet hur väl vi jobbar med dem. Därför tror vi att vi kan påverka genom att kommunicera mer om frågorna.
Tack till alla som tog sig tid att svara på enkäten, era svar är viktiga underlag i vårt fortsatta arbete.
Mer om resultatet
Vill du veta mer om resultatet hittar du ett översiktsdiagram här.
Du kan också mejla hallbarhet@helsingborgshem.se om du har frågor eller funderingar.