Vanliga frågor och svar
- Vad är zonparkering?
- Måste jag vara lägenhetshyresgäst hos Helsingborgshem för att får köpa tillstånd eller parkera?
- Jag är hyresgäst på Drottninghög och står i kö till en parkeringsplats på området. Kan jag använda min köplats för att köpa ett boendetillstånd?
- Jag kan inte köpa ett boendetillstånd för P-huset Drottningen. Varför då?
- Hur länge varar ett tillstånd?
- Gäller tillståndet en bil eller kan jag parkera vilken bil jag vill?
- Kan mina gäster parkera i p-huset Drottningen?
- Hur betalar jag?
- Vilka parkeringstillstånd kräver att jag har en elektronisk passerbricka (aptusbricka)?
- Hur får jag en elektronisk passerbricka?
- Jag kommer inte in i P-huset Drottningen. Varför?
- Jag kör el- eller hybridbil och vill ladda min bil i p-huset. Hur gör jag då?
- Jag har ingen smartphone eller tillgång till internet? Hur gör jag då?
- Kan jag pausa mitt digitala parkeringstillstånd?
1. Vad är zonparkering?
Zonparkering innebär att du parkerar på valfri ledig plats inom aktuell zon och inte på en specifikt tilldelad p-plats. P-huset Drottningen är en zon. Du kan köpa ett parkeringstillstånd eller betala per timme.
2. Måste jag vara lägenhetshyresgäst hos Helsingborgshem för att får köpa tillstånd eller parkera?
Nej, du behöver inte vara hyresgäst hos Helsingborgshem för att parkera i P-huset Drottningen eller för att köpa tillstånd. Vi har dock reserverat ett antal tillstånd, så kallade boendetillstånd, till våra hyresgäster på Drottninghög.
3. Jag är hyresgäst på Drottninghög och står i kö till en parkeringsplats på området. Kan jag använda min köplats för att köpa ett boendetillstånd?
Nej, initialt är det först-till-kvarn-principen som gäller för alla tillstånd i P-huset Drottningen. Inga köpoäng gäller för P-huset Drottningen. När alla tillstånd är slut kan du sätta upp dig på en separat kö för respektive tillstånd. Detta hanterar du på webben eller i appen. Detta är då en helt ny kö och hänger inte ihop med dina befintliga ködagar.
4. Jag kan inte köpa ett boendetillstånd för P-huset Drottningen. Varför då?
Det kan finnas flera orsaker till det.
1) För att du inte står på kontraktet för en lägenhet hos oss i stadsdelen Drottninghög.
2) Den e-postadress som du har angett finns inte registrerad hos oss.
Logga in på Mina Sidor och uppdatera dina personuppgifter eller kontakta vårt Kundcenter för hjälp. Efter att du uppdaterat dina uppgifter kan du prova att köpa ett boendetillstånd igen.
5. Hur länge varar ett tillstånd?
Du betalar månadsvis och tillståndet förlängs med en månad i taget. Du avslutar ditt tillstånd i appen eller på webben. Tillståndet går att avsluta till närmsta månadsskifte.
6. Gäller tillståndet en bil eller kan jag parkera vilken bil jag vill?
Det som är bra med digitala tillstånd är att du kan ändra för vilket registreringsnummer tillståndet ska gälla. Ändringen kan du göra när du vill och hur ofta du vill på webben eller inne i appen.
7. Kan mina gäster parkera i p-huset Drottningen?
Ja, säg till dem att ladda ner appen, registrera sig och aktivera timparkering när de kommer på besök.
8. Hur betalar jag?
Du registrerar ett betalkort som betalningen för timparkeringen dras ifrån vid varje tillfälle du parkerar. Kostnaden för parkeringstillståndet dras från betalkortet varje månad.
9. Vilka parkeringstillstånd kräver att jag har en elektronisk passerbricka (aptusbricka)?
Om du behöver komma åt din bil utöver öppettiderna kl. 06.00–22.00, krävs en elektronisk passerbricka. De tillstånd som möjliggör det är boendetillstånd, månadstillstånd samt kväll- och helgtillstånd.
10. Hur får jag en elektronisk passerbricka?
Din elektroniska passerbricka hämtas och kvitteras ut i vårt Kundcenter. Om du redan har en elektronisk passerbricka programmeras den för att även gälla P-huset Drottningen. Kontakta vårt Kundcenter.
11. Jag kommer inte in i P-huset Drottningen. Varför?
Det kan finnas flera olika anledningar till det:
1) Garaget är stängt mellan klockan 22.00–06.00. För att komma in och ut från P-huset krävs en elektronisk passerbricka.
2) Om du har köpt ett dagtillstånd har du bara tillgång till garaget mellan kl. 07.30–17.00.
3) Om du, enligt ditt tillstånd, ska komma in i P-huset efter klockan 22.00 och din elektroniska passerbricka inte fungerar kontaktar du vår jour på tel. 042–20 82 00.
12. Jag kör el- eller hybridbil och vill ladda min bil i p-huset. Hur gör jag då?
Det finns parkeringsplatser i P-huset som är försedda med laddbox. Du startar, avslutar och betalar för laddningen i appen Helsingborgshem: Parkering. Informationsskyltar med instruktioner finns vid varje laddplats.
13. Jag har ingen smartphone eller tillgång till internet? Hur gör jag då?
Då kontaktar du Helsingborgshem så försöker vi hjälpa dig på bästa sätt.
14. Kan jag pausa mitt digitala parkeringstillstånd?
Nej det går tyvärr inte att pausa. Det digitala parkeringstillståndet får i så fall avslutas till närmsta månadsskifte.