Vanliga frågor och svar
Här har vi samlat frågor och svar om parkering, betalning, tillstånd och annat som kan vara bra att känna till.
Zonparkering innebär att du parkerar på valfri ledig plats inom aktuell zon och inte på en specifikt tilldelad p-plats. P-huset Drottningen är en zon. Du kan köpa ett parkeringstillstånd eller betala per timme.
Nej, du behöver inte vara hyresgäst hos Helsingborgshem för att parkera i P-huset Drottningen eller för att köpa tillstånd. Vi har dock reserverat ett antal tillstånd, så kallade boendetillstånd, till våra hyresgäster på Drottninghög.
Nej, initialt är det först-till-kvarn-principen som gäller för alla tillstånd i P-huset Drottningen. Inga köpoäng gäller för P-huset Drottningen. När alla tillstånd är slut kan du sätta upp dig på en separat kö för respektive tillstånd. Detta hanterar du på webben eller i appen. Detta är då en helt ny kö och hänger inte ihop med dina befintliga ködagar.
- För att du inte står på kontraktet för en lägenhet hos oss i stadsdelen Drottninghög.
- Den e-postadress som du har angett finns inte registrerad hos oss.
Logga in på Mina Sidor och uppdatera dina personuppgifter eller kontakta vårt Kundcenter för hjälp. Efter att du uppdaterat dina uppgifter kan du prova att köpa ett boendetillstånd igen.
Du betalar månadsvis och tillståndet förlängs med en månad i taget. Du avslutar ditt tillstånd i appen eller på webben. Tillståndet går att avsluta till närmsta månadsskifte.
Det som är bra med digitala tillstånd är att du kan ändra för vilket registreringsnummer tillståndet ska gälla. Ändringen kan du göra när du vill och hur ofta du vill på webben eller inne i appen.
Ja, säg till dem att ladda ner appen, registrera sig och aktivera timparkering när de kommer på besök.
Du registrerar ett betalkort som betalningen för timparkeringen dras ifrån vid varje tillfälle du parkerar. Kostnaden för parkeringstillståndet dras från betalkortet varje månad.
Om du behöver komma åt din bil utöver öppettiderna kl. 06.00–22.00, krävs en elektronisk passerbricka. De tillstånd som möjliggör det är boendetillstånd, månadstillstånd samt kväll- och helgtillstånd.
Din elektroniska passerbricka hämtas och kvitteras ut i vårt Kundcenter. Om du redan har en elektronisk passerbricka programmeras den för att även gälla P-huset Drottningen. Kontakta vårt Kundcenter.
Det kan finnas flera olika anledningar till det:
- Garaget är stängt mellan klockan 22.00–06.00. För att komma in och ut från P-huset krävs en elektronisk passerbricka.
- Om du har köpt ett dagtillstånd har du bara tillgång till garaget mellan klockan 07.30–17.00.
- Om du, enligt ditt tillstånd, ska komma in i P-huset efter klockan 22.00 och din elektroniska passerbricka inte fungerar kontaktar du vår jour på tel. 042–20 82 00.
Det finns parkeringsplatser i P-huset som är försedda med laddbox. Du startar, avslutar och betalar för laddningen i appen Helsingborgshem: Parkering. Informationsskyltar med instruktioner finns vid varje laddplats.
Då kontaktar du Helsingborgshem så försöker vi hjälpa dig på bästa sätt.
Nej det går tyvärr inte att pausa. Det digitala parkeringstillståndet får i så fall avslutas till närmsta månadsskifte.