Nöjda studenter hos oss

Under våren har studenterna i våra studentboenden tyckt till om hur de bor genom att svara på frågor om bland annat kvalitet, service och trygghet i enkätundersökningen NöjdStudbo.

Resultatet från årets enkät visar att NKI* (Nöjd Kund Index) är 74, vilket är samma resultat som vid förra årets mätning.

– Det är roligt att se att vi har lika många nöjda kunder som förra året. Det visar att vi är på rätt väg i vårt arbete med att förbättra våra studentboenden, säger Helen Marntell, studentsamordnare.

Städningen får högt betyg

I årets mätning får städning och skötsel, både inomhus och utomhus, högre betyg än förra året. En anledning är att städningen i de gemensamma utrymmena förbättrats med ett nytt städavtal.

– Jag är särskilt glad över att studenterna märkt att städningen blivit bättre, eftersom det var ett av områdena som fick lågt betyg förra året och som vi fokuserat på att förbättra, säger Helen.

Gemensamma aktiviteter och mer information efterfrågas

Många av studenterna önskade mer gemenskap i form av en årlig aktivitet med sina grannar och med oss på Helsingborgshem, något vi hoppas kunna erbjuda redan till hösten. Behovet av information fortsätter också att öka och vi jobbar löpande med att informera på olika sätt, både på svenska och engelska.

Fortsatt arbete med trygghet och trivsel

Känslan av trygghet har minskat sedan förra årets undersökning. Det gäller främst på Söder där två av våra studentboenden finns. Vi fortsätter vårt samarbete med Helsingborgs stad och andra aktörer för att göra våra bostadsområden tryggare. Det är viktigt för oss att studenterna som bor hos oss ska känna sig trygga och vara nöjda med hur de bor.