Hoppa till innehåll

Premiär för trygghetsbil på Drottninghög

Fastighetsvärden Vehid tillsammans med Alojzija och Sonnich som har bott på Drottninghög i 20 år och var först på plats när trygghetsbilen kom till deras kvarter.

I maj introducerade vi trygghetsbilen på Dalhem. I förra veckan var det premiärtur på Drottninghög.

–Jag och mina kollegor hoppas att trygghetsbilen gör oss mer synliga och tillgängliga i området och att grannar får tillfälle att mötas och lära känna varandra, säger Vehid Huseinbasic, fastighetsvärd på Helsingborgshem.

Septembervädret visade sig från sin allra bästa sida när trygghetsbilen i tisdags i förra veckan körde in på grönområdet bakom Blåkullagatan 17. Vehid Huseinbasic, som arbetar som fastighetsvärd på Drottninghög, hade inför premiärturen skickat inbjudan till alla boende på området och bullat upp med kaffe, saft och kakor.

–Vi skickade ut en inbjudan denna gång för att alla ska känna till att vi är ute med trygghetsbilen varje dag och att det är välkommet att stanna och prata. Två gånger i månaden har vi dessutom med oss en hemlig gäst, säger Vehid.

Den hemliga gästen denna gång var kollegan Daniel Kirschner som har jobbat som kundansvarig på Drottninghög under många år men som nu arbetar med akut underhåll.

–Tanken med den hemlige gästen är att hyresgästerna ska lära känna andra delar av Helsingborgshem och kunna ställa frågor till specialister. Det är också viktigt för mina kollegor att lära känna Drottninghög och få en förståelse för området och vad som är viktigt för de boende här, säger Vehid.

I tisdags kom mellan 40–50 personer i blandade åldrar och Vehid och Daniel pratade och svarade på frågor om bland annat uthyrningssystemet, projekt DrottningH, trygghet och inomhusmiljöproblem.

Syftet med trygghetsbilen, är precis som på Dalhem, att öka vår närvaro ute i området och att främja dialogen med och mellan hyresgästerna. Det är när vi är ute i området som vi får en bra känsla för vad som händer mellan husen och vad vi kan förbättra.

Laura uppskattar att då och då träffa och prata med Helsingborgshems personal istället för att ringa eller mejla.