Hoppa till innehåll

Möt Madeleine: Gruppledare för Trygghetsjourens telefonjour

Trygghetsjouren Helsingborgshem

Madeleine jobbar som gruppledare för Trygghetsjourens telefonjour som har varit hennes arbetsplats i fem år. Varje kväll, natt och helg hjälper hon och hennes kollegor Helsingborgshems hyresgäster med störningsärenden och akuta fel.
– Inget samtal är det andra likt. Jag träffar inte så mycket folk i mitt jobb men pratar med desto fler så man ska vara social för det här jobbet och kunna ta folk och vara medkännande, säger Madeleine.

Klockan fem på eftermiddagen när Helsingborgshems kundcenter stänger och personalen går hem för dagen tar Trygghetsjouren vid. De är Helsingborgshems förlängda arm under kvällar, nätter och helger. Hyresgästerna kan ringa hit om de upplever sig störda eller är otrygga i eller kring boendet och om det uppstår akuta fel i lägenheten eller huset.

– Vi försöker guida hyresgästerna till att fixa felet själva till exempel för att återställa en säkring men det går naturligtvis inte alltid. Då åker vi ut och tar hand om det mest akuta så att människor eller material inte kommer till skada, berättar Madeleine.

Fram till klockan 22 dominerar akuta felanmälningar. På senkvällen och natten är de flesta ärenden trygghetsärenden.

– Vi tar emot fyra-sex störningsärende per kväll och dessa leder till utryckning som vi kallar det. Det är vanligast att hyresgästerna ringer in om hög musik eller att okända uppehåller sig i trapphuset, berättar Madeleine och förklarar att en uttryckning betyder att två kollegor åker ut till den aktuella adressen för att ta hand om problemet.

Madeleine fortsätter:
– Vi åker ut på alla störningsärenden men ibland tar det tid när flera ärenden kommer in ungefär samtidigt. Vi är inte Polisen och jag vill poängtera att hyresgästerna alltid ska ringa 112 vid akuta situationer och vid pågående brott.

Vad gör Trygghetsjouren när någon stör?

Men vad händer med ett störningsärende, vad kan hyresgäster som ringer in förvänta sig för hjälp?

– Spelar grannen hög musik eller obehöriga har tagit sig in i trapphuset tar vi alltid kontakt för att få dem att sluta eller avlägsna sig. Efter varje arbetspass skriver vi en rapport till Helsingborgshems bosociala team. De får en rapport även om det är tyst och lugnt när vi kommer ut. Det är därför det är viktigt att du som uppgiftslämnare lämnar dina kontaktuppgifter så att Helsingborgshem kan återkoppla till dig. Helsingborgshem lämnar aldrig ut dina uppgifter eller berättar vem som har ringt oss, förklarar Madeleine.

Trygghetsjouren får ofta samtal från oroliga anhöriga.

– Jag minns speciellt en man som ringde in för att han var orolig för sin mamma som han inte fick tag på. När mina kollegor kom till hennes lägenhet visade det sig att hon ramlat i hallen och inte kom upp. Det var en riktigt bra kväll på jobbet när vi visste att hon hade det bra igen, avslutar Madeleine.

Spara Trygghetsjourens telefonnummer i mobilen: 042-20 82 00

Då ska du ringa Trygghetsjouren
Detta räknas som akuta fel